Da ne ispadne da pišem samo o idiličnim putovanjima, rešio sam da prenesem email oštećenog putnika agencije Perla tours. Nadam se da će ovakve reakcije, dovesti do bolje zaštite nas putnika, a da će turističke radnike naterati na odgovorniji odnos prema putnicima.
Trudiću se da pored negativnih primera, prenosim i sve pozitivne za koje čujem.
Prenosim email (Smatram da je pismo potpisano punim imenom i prezimenom zaslužilo da se prenese u celosti):
Poštovani,
želim ovim putem da Vas obavestim šta sve može da Vas snađe pri otkazivanju
(iz opravdanih razloga) putovanja kod Turističke agencije "Perla Tours" iz
Novog Sada.
Dakle, da krenemo redom. Kod gorepomenute agencije uplatio sam 10-dnevni
aranžman u Polihronu, od 9. do 19.9.2009. godine. Trebalo je da putujemo
supruga, naš jedanaestomesečni sin i ja.
Agenciju smo izabrali na osnovu preporuka više prijatelja i poznanika, koji
su bili prezadovoljni njihovim dosadašnjim uslugama. Aranžman smo isplatili
u celosti, da bi već sledećeg dana (10 dana pre polaska) naš sin nezgodno
pao i pri padu polomio potkolenicu leve noge. Svim normalnim osobama jasno
je da dete u gipsu do kuka nije sposobno za putovanje, što je posvedočio i
nalaz lekara specijaliste. Odmah sutradan sam otišao u agenciju da otkažem
aranžman, smatrajući to običnom usputnom formalnošću. Ali tamo me je čekalo
iznenađenje.
Rečeno mi je da će mi biti vraćeno samo 10% od cene aranžmana, bez obzira
što imam zaista opravdan razlog za odustajanje od putovanja. Zamolio sam da
mi se, u tom slučaju, omogući da aranžman iskoristim u nekom kasnijem
terminu, kako bismo ove godine ipak putovali na more. Ni u tom smislu nisam
naišao na razumevanje, nego mi je predloženo da zanemarim nalaz i preporuku
doktora i ipak otputujem sa detetom, jer, Bože moj, nije to tako strašno.
Zamolio sam potom da razgovaram sa direktorom agencije, pošto sam
pretpostavljao da devojka za šalterom nije u poziciji da odgovori na moj
zahtev. Prebledela i preplašena devojka zamolila me je da to ne radim, jer,
citiram, "ja time neću postići ništa, a ona može imati velikih problema sa
direktorom".
Ipak, na moje insistiranje, direktor, čiju pojavu neću komentarisati iz
elementarne pristojnosti, pristaje da me primi nakon dva dana. U razgovoru
(bolje rečeno njegovom monologu) koji je trajao dobrih 50 minuta, saznao sam
da "pojam odlaganja aranžmana ne postoji", postoji samo varijanta da ja
nađem nekoga da putuje umesto mene ili da odustanem od putovanja, u kom
slučaju bih dobio samo pomenutih 10% ukupne cene.
Saznao sam da bi, u slučaju da mi izađe u susret, on počinio krivično delo
utaje poreza za koje bi usledila drakonska novčana kazna, jer je "već bio u
sličnoj situaciji". Na moju primedbu da je to u nekim drugim agencijama
normalna, ustaljena praksa (ne činjenje krivičnih dela, nego odlaganje
aranžmana, naravno), pogotovo što bismo putovali sopstvenim automobilom i sa
individualnom vizom, dobijam odgovor da je njegova agencija jedina u Srbiji
koja radi "sve po zakonu i sa papirima", a ove ostale su "sitne agencije
koje rade na crno pa zbog toga mogu tako nešto i da odobre".
Dalje sam pitao šta je sa opštim uslovima putovanja, koji su navedeni u
ugovoru, a gde piše da se povraćaj sredstava putniku (osim realno učinjenih
troškova) odobrava između ostalog i u slučaju iznenadne bolesti, kada putnik
nije u mogućnosti da putuje, dobijam objašnjenje da je prelom povreda, a ne
bolest, i da bi za mene verovatno bilo bolje da je dete obolelo od neke
teške zarazne ili neizlečive bolesti, kada bi mi sredstva bila
refundirana(!).
Zatim mi se predlaže da otputujemo samo supruga i ja, jer je po njemu i to
moguća varijanta. Palo je još nekoliko nebuloznih predloga, ali ništa
razumno u smislu konkretnog rešavanja mog problema. U razgovoru je, pored
ostalog , pomenuo i da poseduje džip vredan 54.000 eura, što je verovatno
trebalo da znači da bez problema može da plati dobrog advokata i da mi bolje
ne padne na pamet da ga tužim, jer ću imati samo još mnogo veće troškove.
Pretpostavljam da je, poučen svojim bogatim iskustvom, zaista upoznat sa
svim pravnim aspektima ovog problema i da ga u ovoj zemlji, gde je za obične
smrtnike pravda prespora i sve samo ne dostižna, zaista nema svrhe tužiti.
Na kraju mi je velikodušno ponudio da mi, eto, odobri 10-ak posto popusta na
novi aranžman, koji bih morao da ponovo uplatim u celosti, i to 10 dana
unapred, sa najboljim nadama da me opet neće snaći neka nezgoda.
Eto, tako je protekao naš razgovor. Da li je ovo što sam čuo od gospodina
direktora zaista pravno utemeljeno? Pretpostavljam da jeste, nisam stručnjak
i ne mogu da tvrdim. A da li je njegov postupak pošten i ljudski, što bi
trebalo takođe trebalo da bude jedno od profesionalnih načela? E, to
prosudite sami. Izgleda da je njegov profesionalni moto:
"Ako mogu da ti uzmem pare za uslugu koju ti nisam pružio,to ću i uraditi,
jer mi se može."
Nakon ovoga, obratio sam se YUTI, kao nadležnoj instituciji, a od njih sam
dobio odgovor da bi trebalo da (o svom trošku, naravno) pokrenem arbitražu,
pa ako komisija ustanovi da je razlog opravdan, da bi trebalo da dobijem
povraćaj sredstava, ali ni ta odluka nije obavezujuća, nego mi u krajnjem
slučaju ostaje tužba.
Epilog svega je da smo dobili tih famoznih 10%, nakon 16 dana, pri čemu sam
i za to morao četiri puta da ih zovem, jer je direktor uvek bio prezauzet i
nije imao vremena. Na more smo otišli kasnije, preko druge agencije, ali smo
aranžman uplatili na dan putovanja, poučeniovim iskustvom.
Na kraju, svima koji će ove ili narednih godina putovati želim sretan put i
lep provod. Onima koji izaberu Turističku agenciju "Perla Tours" iz Novog
Sada, pored toga želim i mnogo sreće, jer će im sigurno biti potrebna.
Ako ste pročitali ovo pismo i ako to smatrate korisnim, prosledite ovaj mail
svima koje poznajete. Njegova jedina svrha je da upozna moje prijatelje i
prijatelje mojih prijatelja sa iskustvom koje sam ja lično imao sa "Perla
Toursom", kao i sa njihovim profesionalnim odnosom prema klijentima.
Srdačan pozdrav,
mr Željko Kanović, dipl. inž.
P.S. Ako ovo pismo dođe do ljudi u "Perla Toursu", napominjem da ne očekujem
nikakav honorar za ovu besplatnu reklamu. Neka im ona bude moj poklon, uz
želju da im pomogne i donese puno uspeha u uslovima bespoštedne konkurencije
na polju pružanja turističkih usluga.
29/10/2009, 11:03
Greske su moguce,zar ne?
:)
29/10/2009, 11:04
uz zahvalnost vlasniku bloga i autoru pisma na izuzetno lepo iznetom neprijatnom iskustvu, samo da dodam da sam bila svedok da u sred turističke sezone, ovlašćeni autoprevoznik jednostavno ugasi firmu bez obzira što ima prodatih karata za više od mesec dana unapred, naravno bez obaveštavanja korisnika.
eh, još će mnogo vode proteći dok pojedini shvate da uslužne delatnosti postoje zbog korisnika usluga a ne obrnuto.
Prijatno!
29/10/2009, 11:10
Znate kako je to u životu, uvek se više brine i priča o lošima, jer dobri ćute i rade, a sa njima niko nema problema.
To nije u redu. Ajde da apostrofiramo i pozitivne primere. Glasam za Kon-tiki, Jolly i Karpate.
29/10/2009, 11:34
dobila sam mail sa istom sadrzinom...
nemam ja komentar na ovo...
29/10/2009, 11:35
Hej, pa ti si Putnik?
Onaj kod Talasa?
Mislila sam da je Ljubavnik uzeo drugi nick...
Mi se u stvari ne znamo...
Sorry...
29/10/2009, 12:17
Ok :)
29/10/2009, 13:03
Mnogi prodju kao bos po trnju:)
Uplatila 20 dana Grčku, kod Evropaputovanja, odgodili put četiri dana,a vratili šest dana ranije....
Matematika mi je jača strana, ali ovu nisam znala, jer mi vratiše pare za samo dva dana...ostale... verovatno su ostale za na vek kod njih:)))
29/10/2009, 21:24
Divan blog, svratite do mene
Sportsko kladjenje !!!
http://chemikdarkstar.blogspot.com
30/10/2009, 09:08
Išla sa njima jedne godine u Paraliju i bilo je puno, istina, sitnijih propusta.
Kretali smo i vraćali se u nerazumno vreme, pa smo samim tim užasno dugo čekali slobodne sobe. Vodiča za 14 dana nismo videli. Slagali su udaljenost smeštaja od mora itd. Kada smo se vraćali kući u busu su nas anketirali i ja sam napisala da više neću sa njima putovati.
30/10/2009, 10:23
Autor pisma je potpuno u pravu sa komentarima o datoj agenciji.
Jednostavno nekim firmama ne treba dozvoliti da posluju ako se ponasaju prema klijentima na neprofesionalan nacin.
30/10/2009, 14:38
Ovo sam pronašao na zvaničnom sajtu Nacionalne asocijacije turističkih agencija: "U toku 2008. godine, u YUTA je pristiglo ukupno 124 prigovora na neadekvatnu realizaciju aranžmana, za ukupno 38 agencija - članica YUTA...Kako je uobičajeni evropski prosek prigovora od 3 – 5 %, ovako mali broj reklamacija putnika na programe članica YUTA, koji se izražava u promilima, potvrđuje visoki kvalitet i profesionalni odnos naših članica prema putnicima."
Sa ovim se ne bih složio. Problem je u tome što radije zaboravimo na neprijatnost, nego da podnosimo tužbe i slično. Kada se naučimo da tužimo i za sitnice, ovaj procenat će biti mnogo veći.
30/10/2009, 23:07
Nadam se da je sa detetom sve ok, to je najvaznije.
Nazalost ovakve stvari se desavaju i mu tu ne mozemo nista da ucinimo,kad potpisujemo ugovor tamo jasno pise kako se postupa u slucaju otkaznog roka, dali je opravdano ili ne to agenciju ne interesuje, daleko od toga da sam na strani agencije ali da su bili malo vise poslovni tj fleksibilni sigurno bi se nasao neki kompromis koji bi odgovarao za obe strane.
02/11/2009, 12:13
Ljudi zasto idete u Grcku i ostale bliske nam zemlje preko agencija? Samo poklanjate pare lopovima i prevarantima (kao sto je ovde slucaj Perla turs). Ako vec idete sopstvenim automobilom i sa individualnom vizom, potrebno je jos samo malo truda da se pronadje smestaj preko interneta kakav god zelite a ne da se vezujete za to sto vam agencija nudi. Ja sam sa suprugom ove godine isao u Neos Marmaras i rezervisali smo 8 dana preko interneta, da bismo posle 4 dana boravka odustali od letovanja zato sto se vreme drasticno pokvarilo bez tendencije poboljsanja i platili smo naravno samo tih 4 dana. Nikakav problem, domacini su nam se zahvalili na poseti i to je to. Ako budemo ponovo isli ici cemo kod istih ljudi. Nemojte koristiti agencije za ono sto mozete i sami uz malo truda. Verujte da se isplati.
27/12/2009, 13:01
Tužno je to što u zemlji Srbiji postoje ovakvi slučajevi. Kada uplaćujemo letovanje, većina nas se raspita o iskustvima prijatelja sa pojedinim agencijama, ali to definitivno nije dovoljno. Moj slučaj je daleko od ovog, ali bih ga ipak izneo. Pre dve godine sam uplatio kod Kon-Tikija aranžman za Tunis za svoju porodicu, računajući da sa njima ne bi smelo da ima problema. Nažalost, dobio sam jednu memljivu i vlažnu sobu, kakvu ne bi našli ni u privatnom smeštaju u Crnoj Gori. Predstavnik nam je doduše ponudio zamenu, ali još goru, i naravno da smo to odbili, a kad sam pomislio da do sledećeg godišnjeg odmora imamo još celu godinu, odlučili smo da ne talasamo, već da uživamo u svom odmoru, kakva god soba bila. Po povratku sa putovanja poslali smo e-mail Kon Tikiju, sa sve slikama, i tekstom da ne zahtevamo odšetu, već da samo želimo da ih obavestimo kakve sobe prodaje agencija njihovog renomea, i da budem iskren nisam ni očekivao nikakav odgovor. Ono što je najgore u celoj priči je da nije odgovorila turistička agencija, već njihov advokat, i to nešto u stilu baš nas briga nemate osnov da nas tužite. Naravno da ih nismo tužili, jer nemamo sve vreme ovog sveta, ali ćemo od sada i te kako paziti kod koga uplaćujemo aranžmane.
02/09/2011, 16:46
Žao mi je što nisam malo više istraživala o pomenutoj agenciji, već sam se zaletela i takođe na preporuku prijatelja boravila u Pefkohoriju ove godine sa Perla toursom. Apartman je bio na dobroj lokaciji, ali sa nameštajem iz prošlog veka diskutabilne upotrebne vrednosti. Ono što je još gore je apartman koji je bio ne očišćen bolje rečeno PRLJAV. Kupatilo i kuhinja nisu videli sredstva za čišćenje i dezinfekciju nikad, a podovi su smrdeli na vojničke čizme jer su obrisani usmrđenim zogerom... Letovanje smo sami sebi učinili koliko se može lepim iako smo prvi dan ribali i prali sobu. Opšti utisak na kraju kvari još i prevoz. Besan vozač koji baca kofere u prtljažnik jer nije zadovoljan verovatno svojim životom, a mogao bi lepo da se bavi hortikulturom, nervozno vozi i stalno trubi. A mi u busu koji je projektovan verovatno za palčicu, ili decu iz vrtića 17,5 sati agonije prolazimo potpuno nezadovoljni. Ja posle svega imam da kažem samo jedno. NIKAD VIŠE PERLA TOURS.
03/07/2014, 23:09
veoma lose iskustvo sa Perla toursom,uplatili jos u januaru....dobili dvokrevetnu sa pomocnim lezajem,a platili trokrevetnu,vode za tusiranje nije bilo 9 dana,od deset...striktno smo napomenuli da ne smemo i ne zelimo da se vozimo u autobusu na spratu,gde su nam iz perle obecali da cemo biti u prizemlju,a u povratku nas stavili na sprat,odnosno razdvojili su porodicu,nas 11 je islo vezano sestrina porodica,moja i prijatelji. Perla je razdvojila porodicu pola je stavila na sprat,a pola porodice u prizemlje i upropastila ceo odmor i rasplakala petoro dece.....sa Perlom nikada vise i nikom ne preporucujem jer mozete biti prevareni kao i mi.Neka im je na cast !
11/09/2014, 02:12
Agencija koju treba izbegavati u sirokom luku! Vreme polaska javljeno dan pre putovanja, sa napomenom da ce sve detalje objasniti vodja puta.Put od Novog Sada do Polihrona je trajao neverovatnih 19h, a da pri tom nije bilo guzve na granicama. 11h je trebalo da stignemo na nasu granicu iz jer smo imali jedno 10 stajanja, po svim mogucim selima i zaseocima smo kupili putnike. Raspored u autobusu opsta katastrofa,sredovecni parovi na prizemlju, porodice sa malom decom, penzioneri i omladina izmesani na spratu. Pravljeno preko 10 stajanja da vodic i vozac ispuse cigaru. Opet kada smo napokon stigli u Grcku svi putnici su cekali u autobusu dok su vodja puta i domacin (neki lik na kreku koji se dovezao motoricem totalno neupucen gde je i sta je)svakom gosta ne odvedu do ulice u kojoj se nalaze. Sto je naravno samo produzilo agoniju. Kada smo stigli u nas smestaj, pomenuti domacin na kreku nam je rekao da se on nalazi svako vece u kaficu Mskzkakogod i da ga TRAZIMO ako nam nesto treba. I to je bilo to sto se tice uputa. Preko Perle sobe se napustaju najkasnije do 9h ujutru, sto je ok ukoliko dolazite sopstvenim prevozom. Ali ako niste srecne ruke pa idete njihovim, polazak je u 17:30, pa lepo od kafica do kafica sa sve prtljagom cekicate 8+ sati.
23/10/2014, 10:15
Razumem u potpunosti ja sam u jos goroj situaciji jer agencija Oktopod nece da mi vrati novac od uplacenog aranzmana u cg a mislim da imam prava na to a dan pre polaska na letovanje mi je iznenada umro otac i jos sam im uredno dostavila umrlicu a aranzman je 820e to nije mali novac za nas u srbiji da bi ja nekom poklonila plus sto sam ostala samo sa mojim primanjem u kuci otac mi je daosta pomagao a samohrana sam majka i primam 7000 jer mi jos uvek odbijaju za rate za more na koje nisam ni otisla ....
03/01/2015, 00:32
Nazalost, i ja imam neka slicna iskustva, doduse sa drugom agencijom i zbog drugih razloga.
Naime, mi smo uplatili aranzman za docek Nove godine u Becu i Bratislavi preko jedne agencije iz Novog Sada (radi za Fun group organizaciju). Iz NS-a je trebalo da se krene u 23:55h, 29.12. Putnici iz grupe su se sastali pre vremena predvidjenog za polazak, medjutim autobusa nigde. Nakon 20 minuta cekanja po hladnoci(dakle oko 1:15) nazvali smo devojku koja je bila vodic da bi nam ona rekla da je autobus "smrzao", da su stali kod Beske i da cekaju da se autobus popravi. I tu pocinje prava agonija, smrzavanje, nerviranje. Imali smo srece pa nam je recepcioner iz obliznjeg hotela izasao u susret i dozvolio nam da cekamo u lobiju hotela (napolju je temperatura bila oko -10). Informacije smo dobijali jedino ako mi pozovemo vodica, a da ne spominjem da se niko iz agencije nije pojavio do nekih 4h izjutra - naravno bez pravih informacija, i sve su nesto neodredjeno odgovarali na pitanja putnika. Navodno prevoznik Lasta nikako da posalje drugi autobus, tako da su oni oznaceni kao jedini krivci. Oko 7 sati ujutru primili smo poruku od vodica da je novi autobus pokupio putnike kod Beske (posle 7 sati smrzavanja!!!) i da krecu za NS po preostale putnike, da bi nam u pola 9 javili da se i drugi autobus pokvario na ulasku u NS i da se ceka popravka. Posto je cela grupa iz NS-a (nas 25) bila nezadovoljna, ponudjeno nam je nekoliko opcija: 1. ako bude nas 55 koji zelimo da nastavimo putovanje, dolazi nam novi Lastin autobus 2014.godiste za sat i po vremena iz BG-a; 2. ako nas bude manje od 55 dolazi nam autobus Becej prevoza za pola sata;
3. ako ne zelimo vise da putujemo, mozemo da odustanemo od putovanja uz obavezu agencije da nam vrati celokupan iznos koji smo im uplatili i to odmah taj dan (30.12.).
Naravno, vise od polovine putnika (dakle, nas 17) je odustalo od putovanja.
Povracaj novca isti dan se naravno nije desio jer ne mogu da nam daju novac u keshu, vec je neophodno da izvrse uplatu na nas ziro racun, te nam je receno da ce to sutra (31.12.) biti regulisano. 31.12.je izgovor bio da platni promet u Srbiji prestaje sa radom oko 14h/15h i da ce agencija uciniti sve sto je u njenoj moci da nam vec 3.1. uplati novac koji ce na nas racun leci 5.1. U medjuvremenu su nam poslali da potpisemo izjavu kojom pristajemo na sporazumno resavanje problema, da smo zadovoljni nacinom na koji je problem resen i da se odricemo prava na tuzbu, a da pritom u toj izjavi nije navedena suma koju treba da uplate, ni datum do kada ce uplatiti. Sta ce na kraju biti, zaista ne znam, iskreno se nadam da ce nam novac biti vracen u potpunosti.