Ostecen putnik - Perla toursDa ne ispadne da pišem samo o idiličnim putovanjima, rešio sam da prenesem email oštećenog putnika agencije Perla tours. Nadam se da će ovakve reakcije, dovesti do bolje zaštite nas putnika, a da će turističke radnike naterati na odgovorniji odnos prema putnicima.

Trudiću se da pored negativnih primera, prenosim i sve pozitivne za koje čujem.

Prenosim email (Smatram da je pismo potpisano punim imenom i prezimenom zaslužilo da se prenese u celosti):

 

Poštovani,

želim ovim putem da Vas obavestim šta sve može da Vas snađe pri otkazivanju
(iz opravdanih razloga) putovanja kod Turističke agencije "Perla Tours" iz
Novog Sada.

Dakle, da krenemo redom. Kod gorepomenute agencije uplatio sam 10-dnevni
aranžman u Polihronu, od 9. do 19.9.2009. godine. Trebalo je da putujemo
supruga, naš jedanaestomesečni sin i ja.
Agenciju smo izabrali na osnovu preporuka više prijatelja i poznanika, koji
su bili prezadovoljni njihovim dosadašnjim uslugama. Aranžman smo isplatili
u celosti, da bi već sledećeg dana (10 dana pre polaska) naš sin nezgodno
pao i pri padu polomio potkolenicu leve noge. Svim normalnim osobama jasno
je da dete u gipsu do kuka nije sposobno za putovanje, što je posvedočio i
nalaz lekara specijaliste. Odmah sutradan sam otišao u agenciju da otkažem
aranžman, smatrajući to običnom usputnom formalnošću. Ali tamo me je čekalo
iznenađenje.
Rečeno mi je da će mi biti vraćeno samo 10% od cene aranžmana, bez obzira
što imam zaista opravdan razlog za odustajanje od putovanja. Zamolio sam da
mi se, u tom slučaju, omogući da aranžman iskoristim u nekom kasnijem
terminu, kako bismo ove godine ipak putovali na more. Ni u tom smislu nisam
naišao na razumevanje, nego mi je predloženo da zanemarim nalaz i preporuku
doktora i ipak otputujem sa detetom, jer, Bože moj, nije to tako strašno.
Zamolio sam potom da razgovaram sa direktorom agencije, pošto sam
pretpostavljao da devojka za šalterom nije u poziciji da odgovori na moj
zahtev. Prebledela i preplašena devojka zamolila me je da to ne radim, jer,
citiram, "ja time neću postići ništa, a ona može imati velikih problema sa
direktorom".
Ipak, na moje insistiranje, direktor, čiju pojavu neću komentarisati iz
elementarne pristojnosti, pristaje da me primi nakon dva dana. U razgovoru
(bolje rečeno njegovom monologu) koji je trajao dobrih 50 minuta, saznao sam
da "pojam odlaganja aranžmana ne postoji", postoji samo varijanta da ja
nađem nekoga da putuje umesto mene ili da odustanem od putovanja, u kom
slučaju bih dobio samo pomenutih 10% ukupne cene.
Saznao sam da bi, u slučaju da mi izađe u susret, on počinio krivično delo
utaje poreza za koje bi usledila drakonska novčana kazna, jer je "već bio u
sličnoj situaciji". Na moju primedbu da je to u nekim drugim agencijama
normalna, ustaljena praksa (ne činjenje krivičnih dela, nego odlaganje
aranžmana, naravno), pogotovo što bismo putovali sopstvenim automobilom i sa
individualnom vizom, dobijam odgovor da je njegova agencija jedina u Srbiji
koja radi "sve po zakonu i sa papirima", a ove ostale su "sitne agencije
koje rade na crno pa zbog toga mogu tako nešto i da odobre".
Dalje sam pitao šta je sa opštim uslovima putovanja, koji su navedeni u
ugovoru, a gde piše da se povraćaj sredstava putniku (osim realno učinjenih
troškova) odobrava između ostalog i u slučaju iznenadne bolesti, kada putnik
nije u mogućnosti da putuje, dobijam objašnjenje da je prelom povreda, a ne
bolest, i da bi za mene verovatno bilo bolje da je dete obolelo od neke
teške zarazne ili neizlečive bolesti, kada bi mi sredstva bila
refundirana(!).
Zatim mi se predlaže da otputujemo samo supruga i ja, jer je po njemu i to
moguća varijanta. Palo je još nekoliko nebuloznih predloga, ali ništa
razumno u smislu konkretnog rešavanja mog problema. U razgovoru je, pored
ostalog , pomenuo i da poseduje džip vredan 54.000 eura, što je verovatno
trebalo da znači da bez problema može da plati dobrog advokata i da mi bolje
ne padne na pamet da ga tužim, jer ću imati samo još mnogo veće troškove.
Pretpostavljam da je, poučen svojim bogatim iskustvom, zaista upoznat sa
svim pravnim aspektima ovog problema i da ga u ovoj zemlji, gde je za obične
smrtnike pravda prespora i sve samo ne dostižna, zaista nema svrhe tužiti.
Na kraju mi je velikodušno ponudio da mi, eto, odobri 10-ak posto popusta na
novi aranžman, koji bih morao da ponovo uplatim u celosti, i to 10 dana
unapred, sa najboljim nadama da me opet neće snaći neka nezgoda.
Eto, tako je protekao naš razgovor. Da li je ovo što sam čuo od gospodina
direktora zaista pravno utemeljeno? Pretpostavljam da jeste, nisam stručnjak
i ne mogu da tvrdim. A da li je njegov postupak pošten i ljudski, što bi
trebalo takođe trebalo da bude jedno od profesionalnih načela? E, to
prosudite sami. Izgleda da je njegov profesionalni moto:
"Ako mogu da ti uzmem pare za uslugu koju ti nisam pružio,to ću i uraditi,
jer mi se može."
Nakon ovoga, obratio sam se YUTI, kao nadležnoj instituciji, a od njih sam
dobio odgovor da bi trebalo da (o svom trošku, naravno) pokrenem arbitražu,
pa ako komisija ustanovi da je razlog opravdan, da bi trebalo da dobijem
povraćaj sredstava, ali ni ta odluka nije obavezujuća, nego mi u krajnjem
slučaju ostaje tužba.
Epilog svega je da smo dobili tih famoznih 10%, nakon 16 dana, pri čemu sam
i za to morao četiri puta da ih zovem, jer je direktor uvek bio prezauzet i
nije imao vremena. Na more smo otišli kasnije, preko druge agencije, ali smo
aranžman uplatili na dan putovanja, poučeniovim iskustvom.
Na kraju, svima koji će ove ili narednih godina putovati želim sretan put i
lep provod. Onima koji izaberu Turističku agenciju "Perla Tours" iz Novog
Sada, pored toga želim i mnogo sreće, jer će im sigurno biti potrebna.
Ako ste pročitali ovo pismo i ako to smatrate korisnim, prosledite ovaj mail
svima koje poznajete. Njegova jedina svrha je da upozna moje prijatelje i
prijatelje mojih prijatelja sa iskustvom koje sam ja lično imao sa "Perla
Toursom", kao i sa njihovim profesionalnim odnosom prema klijentima.

Srdačan pozdrav,

mr Željko Kanović, dipl. inž.

P.S. Ako ovo pismo dođe do ljudi u "Perla Toursu", napominjem da ne očekujem
nikakav honorar za ovu besplatnu reklamu. Neka im ona bude moj poklon, uz
želju da im pomogne i donese puno uspeha u uslovima bespoštedne konkurencije
na polju pružanja turističkih usluga.