Zahvaljujući Gospodinu Draganu Kosanoviću, održana je još jedna marketinška tribina, ovog puta pod nazivom "Kuda ide oglašavanje". Gospodin Kosanović (marketing agencija Publicite SDM) do sada je organizovao preko 70 ovakvih tribina. Domaćin nas je pozdravio, i dao reč predsedniku agencije Communis.
U prepunoj sali galerije Matice srpske, Ivan Stanković, u više od sat vremena, predstavio je svoje viđenje trenutnog stanja i trendova u marketingu, PR-u i prodaji.
Pred publiku je stavljen zadatak. Razumeti poentu, veoma nagrađivanog, TV spota "Gorila bubnjar", napravljenog za čokoladu Cadbury. Uživajte u reklami, i razmislite o njenoj poenti.
Evo nekoliko komentara na spot:
- Ljubičasta boja u pozadini spota asocira na reklamiranu čokoladu
- Gorila u spotu diže dve palice i kreće u kreativno stvaranje, nasuprot gorilama iz Odiseje u svemiru koje podizanjem kostiju u vazduh počinju destrukciju
- Muziku korišćenu u spotu je snimio Fil Kolins, koji i sam bubnja. Nisam čuo kakve to veze ima sa čokoladom :)
Danas nije dosta imati kvalitet i dobru cenu, da bi neko bio uspešan na tržištu. Čak ni jak brend nije dovoljan. Neophodno je da kupci imaju određenu emociju prema vama i vašem proizvodu (Npr. korisnici Mekintoša ili ponosni vlasnici Harlija). Razvoj prodaje ide ka direktnoj komunikaciji sa svakim kupcem, pojedinačno.
Za uspešnu prodaju nephodno je 4E, kako je prezentovao gospodin Stanković:
- Eksces - privlačenje pažnje
- Entertainment - zabaviti
- Emotion - izazvati emociju
- Engadement - uspostaviti vezu sa kupcem
Internet je doveo do hiper konkurencije, u kojoj se kopira svaka dobra ideja. Hiper konkurencija je dovela do hiper produkcije. Kompanija Dizni, npr, svakih 5 minuta lansira po jedan nov proizvod, 365 dana godišnje. Nije više bitno gde je nešto proizvedeno, već ko proizvodi ("made in" je zamenjeno sa "made by"), jer se jedan proizvod pravi širom planete.
Da bi se kompanija izborila sa uslovima poslovanja na globalnom tržištu, potrebno je:
- Pronaći mikro tržišnu nišu
- Brzo se menjati
- Okupiti "pleme" sledbenika (Društveni mediji, dodajem)
Sa predavanja ću upamtiti:
- Promeni se ili umri!
- Vrediš onoliko koliko znaš i koga znaš
- Sve što si znao o oglašavanju možeš baciti
Jer naša profesija je otišla u Honduras!
U budućnosti će postojati dve vrste kompanija: uspešne i mrtve. I zato svi na posao. Odmah!
26/11/2009, 01:07
pa ovo je bilo funky business predavanje! :)
A šta još kažu za internet, šta, šta?
26/11/2009, 09:02
Ja bih komentarisala gorilu!
Hm da li se neko zapitao da to i nije možda gorila :))))
mene ovo apsolutno ne asocira na čokoladu!
sorry ali reklame znaju nekada da budu totalno cudne !
26/11/2009, 10:31
@Miss_Cybernaut O internetu posebno, nije puno pričano (osim kao bitnom kanalu za komuniciranje). Spot sa gorilom, npr. je napravljen za internet i nije bio emitovan na TV-u.
Tokom predavanja nije ni jednom pomenut pojam društvenih mreža, mada se priča o plemenima definitivno odnosila na njih.
@Mimi Pogledaj u tekstu 4E (kako ih je moderno nazvao autor). Reklama je, moraš priznati, privukla pažnju, zabavila i izazvala neku emociju. Zbog nje dva dana razmišljam kako to da nikada u životu nisam probao spomenutu čokoladu (četvrto E).
26/11/2009, 10:36
Bila i ja na predavanju, pa dodajem par reci.
Predavanje je bilo odlicno! U sustini, covek je pricao o filozofiji, istoriji i buducnosti advertising-a, sto je potkrepio svezim statistickim podacima i odlicnim ilustracijama u prezentaciji. Izlaganje: iskreno, spontano, zabavno.
Imali smo priliku da premijerno vidimo 2 nova TV spota za Stars zvake made by Communis, koji jos nisu poceli da se emituju (g-dja-gresnica progovori u ispovedaonici, pa svestenik padne u nesvest od njenog "svezeg" daha; novinarka intervjuise rock zvezdu - ishod isti). Lep gest predavaca :)
E sad, model 4E koji je Ivan Stankovic formulisao (aludirajuci na 4P)odnosi se na advertising, ne na prodaju. Zapravo, to je formula uspesnog advertising-a i njegova licna filozofija poslovanja. Licno, dopada mi se kako je to formulisao.
@Mimi Ivan Stankovic je dao primer ovog spota koji je proglasen za najbolji TV spot (ne znam gde, ni od koga) i priznao da ga nije razumeo. Ni njega ne asocira na cokoladu. To je dokaz da se pristup u advertising-u menja. Sa druge strane, veliki Cadbury ovakve spotove sebi moze da priusti. Spot je najpre okacen na You Tube i tamo je pogledan 1.400.000x.
28/11/2009, 18:38
Gorila Liči na Fila Kolinsa :)
Uopšte me nije dokačila reklama. Kapiram da ima veze sa optimizom (čaša i po puna) ali ja ne vlim majmune a volim Cadbury.
Koja bi bila prava poenta spota? U majmum to može - uz Cadbury? Ps. pozadina im je kao kod Milke (šloserska ljubičasta, proleterska), bolje da su utamnili to malo (da bude royal).
Dopada mi se Cadbury sajt http://www.cadbury.co.uk/home/Pages/home.aspx
Koketira sa Mozilla.org :)
Sviđ
29/11/2009, 09:21
Ali je poredjenje sa odisejom totalno pogresno. Nema tu apsolutno nikakve veze sa filmom. Ti kazes:
Gorila u spotu diže dve palice i kreće u kreativno stvaranje, nasuprot gorilama iz Odiseje u svemiru koje podizanjem kostiju u vazduh počinju destrukciju
- ono u odiseji *nisu* gorile
- doticni primat iz filma ne pocinje destrukciju, tj pocinje on da lomi kosti koje tu leze, ali je poenta u tome da je on u tom trenutku ovladao
svojim prvima alatom, i da ce to kasnije dovesti do toga da covek ode u svemir. Znaci ne destrukcija, vec stvaranje i progres.
(odgledaj film ponovo, ima sad verzija od 8GB, prelep je film)
02/12/2009, 23:01
@kodi Tumačenje reklame koje je ovde preneto se zapravo čulo tokom predavanja, i zato je preneto. Iskreno, ja u reklami nisam našao nikakvu kopču sa proizvodom. Što se odiseje tiče gledao sam je bar pet puta, i svaki put bih zaspao kada počne Štraus :). Obećavam da ću ga pogledati. Hvala na komentaru.
16/03/2011, 22:58
kad smo kod ona 4E, ja npr uvek placem na reklamu za koka kolu... sad mi je jasno da je to i poenta :D